Mediation
Mediation
Ieder mens is uniek en heeft een eigen manier van denken en werken. Daar waar mensen samenwerken vanuit dezelfde visie ontstaat er een prettige samenwerking.
Als mensen met elkaar moeten samenwerken als er een verschil van mening/inzicht is vinden mensen het moeilijk om deze verschillen te bespreken. Het gevolg is dat het onbevredigende gevoel steeds groter wordt en mogelijk leidt tot ziekte en verzuim.
Iedereen kan in een conflict verzeild raken. Daar zijn tal van redenen voor te bedenken, te druk op het werk, een andere visie dan collega’s of privéproblemen. Als je in conflict raakt is het moeilijk om te luisteren naar elkaar om tot een oplossing te komen.
Wanneer schakel je een mediator in?
- Ik ben van mening dat je een mediator beter in een vroeg stadium kan inzetten. Hoe eerder de kwestie besproken wordt hoe minder schade het heeft voor de betrokkenen en de organisatie.
- Voor een kwestie tussen twee personen en mogelijk binnen een groep samenwerkende personen.
- Als je merkt dat er onvrede ontstaat is het aan te raden om een mediator in te schakelen.
Een mediator wordt vaak ingeschakeld wanneer wrijving een conflict is geworden en beide partijen er samen niet meer uitkomen. De mediator is dan de onafhankelijke derde die het proces tussen beiden partijen begeleidt om wél tot een oplossing te komen.
In vier stappen naar een oplossing
Stap 1: Individuele gesprekken
Met alle betrokkenen ga ik in gesprek en luister ik naar wat er speelt. Ik geef de mogelijkheid van mediation als ik denk dat daar de oplossing ligt. Ik ga ontwarren van dat wat er in de knoop zit.
Stap 2: Concrete afspraken
Voordat we het mediationgesprek aangaan maken we duidelijke afspraken die we vastleggen in een mediationovereenkomst. Er moet een intentie zijn om echt naar elkaar te luisteren in een veilige omgeving.
Stap 3: Mediationgesprekken
Afhankelijk van de problematiek en de afspraken die we maken zijn er twee of drie gesprekken nodig om tot een gewenst resultaat te komen. Alle gesprekspartners kunnen sturing geven aan het gesprek. Ik houd het doel van het gesprek voor ogen en ik begeleid de gesprekken pragmatisch als onafhankelijke partij.
Stap 4: Vaststellingsovereenkomst
Na de gesprekken leggen we gemaakte afspraken vast in een document waar alle betrokkenen een handtekening onder zetten.
Mediator inschakelen?
Voordat conflicten een vergaand stadium bereiken is het noodzakelijk om in te grijpen. Voorkom langdurige slepende zaken en ga met elkaar in gesprek.
Wil je een mediator inschakelen bij conflicten?